Installatører savner teknisk grossistsupport
De svære sikringsinstallationer kræver hjælp fra dygtige partnere. Installatørerne oplever, at der er blevet længere mellem den tekniske support hos grossisterne.
Ifølge installatørerne er det siden finanskrisen blevet sværere at få den højt kvalificerede tekniske support fra grossisterne i både salgsfasen og efterfølgende fejlretninger af sikkerhedsinstallationer. Nye byggenormer og en stadig strøm af produktlanceringer og øgede krav fra bygherrerne betyder et større pres på installatørerne af brand- og tyverialarmer, adgangskontrol og overvågningssystemer. Mange sikkerhedsinstallationer kræver ekspertise ud over en installatøruddannelse samt særlige certificeringer.
Læs også: Når grossisten har for lidt på lager
Claus Pinholt er formand for den uafhængige Sikringsgruppens aktivitetsudvalg under brancheorganisationen Tekniq samt indehaver af Pinholt Elinstallationer uden for Lemvig i Vestjylland. Han beklager, at grossisterne de seneste 5-10 år har afskediget mange tekniske konsulenter, der tidligere hjalp både i salgsprocessen og i fejlretningen.
Grossisterne har rask væk skåret og ryddet op i rækkerne, så kompetencerne er væk, og vi ikke kan få den hjælp, vi tidligere kunne få, men må gå til konsulenthusene. Grossisterne ved godt, at vi efterlyser den viden, men for dem handler det om sorte tal på bundlinjen, siger Claus Pinholt.
<p>Grossisterne har rask væk skåret og ryddet op i rækkerne, så kompetencerne er væk, og vi ikke kan få den hjælp, vi tidligere kunne få, men må gå til konsulenthusene.</p>
Claus Pinholt, indehaver af Pinholt Elinstallationer
Sparer på teknisk grossistsupport
Samme konstatering af den manglende grossiststøtte kommer fra elinstallatørvirksomheden Fugmann, der udfører mange sikringsinstallationer i Storkøbenhavn.
Projektleder Niels Iversen oplever, at grossisterne siden finanskrisen har sagt farvel til mange gode tekniske konsulenter, der tidligere hjalp installatørerne. Det betyder, at Fugmann til gengæld har intensiveret den interne vidensdeling og i yderste fald må søge råd andre steder.
Den tekniske support er ikke, hvad den har været hos grossisterne, så nu spørger vi producenterne. Des færre steder, jeg skal ringe rundt for at få teknisk sparring, des bedre, siger Niels Iversen.
Han fremhæver, at sikringsudstyr, især brandinstallationer er meget mere indviklede end gængse elinstallationer, hvor både lovkrav og den tekniske udvikling går stærkt. Det stiller større krav om et tæt samarbejde end ved andre byggesager. Også på kamerasiden er synergien stor ved et samarbejde mellem installatør og grossist, for det er svært at have overblikket over mange hundrede modeller med mange forskellige specifikationer.
Læs også: Installatører foretrækker grossister i kursuslokalet
Vi læner os meget op af grossisterne om det tekniske, for det er meget mere indviklet. I forhold til en almindelig elinstallation er samarbejdet væsentlig større, siger Niels Iversen.
Manglen på grossistsupport er generel, mener Torben Lohse, partner i Unipoint, en leverandør af sikkerhedsbelysning og bestyrelsesmedlem i BPLS - Brancheforeningen for Producenter og Leverandører af Sikkerhedsbelysning. Han kritiserer grossisterne for at mangle den ekspertise, der er nødvendig for at bringe merværdi til de sværeste opgaver.
En sikkerhedsinstallation bliver indviklet, når der er behov for specialistviden. Så søger installatørerne til virksomheder som os. Før finanskrisen ville grossisterne favne hele branchen, men der er ingen tvivl om, at de har været med til at skære ned på kompetencen og nu har erkendt, at de ikke har plads til sikkerhedskompetencen, siger Torben Lohse.
Solar afviser besparelser
Kritikken afvises hos Solar, der fremhæver, at man i stedet for at begrænse mængden af kompetence tværtimod har skruet op for teknisk støtte til installatørerne. Ole Holmen Kraglund, salgschef i Solar med ansvar for sikring, mener, at Solar er blevet mere vidende, når det gælder om at rådgive installatørerne.
Læs også: Hænger i en tynd tråd
Sikringsopgaver er komplekse, så vi samarbejder ofte aktivt med installatøren for at afdække kundens behov. Solar er den eneste grossist i sikringsmarkedet, der ikke har skåret ned eller har status quo på teknisk support, men er gået den modsatte vej og har fået godt 40 procent mere teknisk supportkapacitet. Det gør vi fordi tilgængelighed og høj teknisk kompetence er en service, vi vil tilbyde, siger Ole Holmen Kraglund.