Installatører savner teknisk grossistsupport

De svære sikringsinstallationer kræver hjælp fra dygtige partnere. Installatørerne oplever, at der er blevet længere mellem den tekniske support hos grossisterne.

Frem for grossisterne henvender man sig i elinstallatørvirksomheden Fugmann nu direkte til producenterne af sikkerhedsudstyr, når teknisk support er påkrævet. .

Ifølge installatørerne er det siden finanskrisen blevet sværere at få den højt kvalificerede tekniske support fra grossisterne i både salgsfasen og efterfølgende fejlretninger af sikkerhedsinstallationer. Nye byggenormer og en stadig strøm af produktlanceringer og øgede krav fra bygherrerne betyder et større pres på installatørerne af brand- og tyverialarmer, adgangskontrol og overvågningssystemer. Mange sikkerhedsinstallationer kræver ekspertise ud over en installatøruddannelse samt særlige certificeringer.

Læs også: Når grossisten har for lidt på lager

Claus Pinholt er formand for den uafhængige Sikringsgruppens aktivitetsudvalg under brancheorganisationen Tekniq samt indehaver af Pinholt Elinstallationer uden for Lemvig i Vestjylland. Han beklager, at grossisterne de seneste 5-10 år har afskediget mange tekniske konsulenter, der tidligere hjalp både i salgsprocessen og i fejlretningen.

”Grossisterne har rask væk skåret og ryddet op i rækkerne, så kompetencerne er væk, og vi ikke kan få den hjælp, vi tidligere kunne få, men må gå til konsulenthusene. Grossisterne ved godt, at vi efterlyser den viden, men for dem handler det om sorte tal på bundlinjen”, siger Claus Pinholt.

<p>”Grossisterne har rask væk skåret og ryddet op i rækkerne, så kompetencerne er væk, og vi ikke kan få den hjælp, vi tidligere kunne få, men må gå til konsulenthusene”.</p>

Claus Pinholt, indehaver af Pinholt Elinstallationer

Sparer på teknisk grossistsupport
Samme konstatering af den manglende grossiststøtte kommer fra elinstallatørvirksomheden Fugmann, der udfører mange sikringsinstallationer i Storkøbenhavn.

Projektleder Niels Iversen oplever, at grossisterne siden finanskrisen har sagt farvel til mange gode tekniske konsulenter, der tidligere hjalp installatørerne. Det betyder, at Fugmann til gengæld har intensiveret den interne vidensdeling og i yderste fald må søge råd andre steder.

”Den tekniske support er ikke, hvad den har været hos grossisterne, så nu spørger vi producenterne. Des færre steder, jeg skal ringe rundt for at få teknisk sparring, des bedre”, siger Niels Iversen.

Han fremhæver, at sikringsudstyr, især brandinstallationer er meget mere indviklede end gængse elinstallationer, hvor både lovkrav og den tekniske udvikling går stærkt. Det stiller større krav om et tæt samarbejde end ved andre byggesager. Også på kamerasiden er synergien stor ved et samarbejde mellem installatør og grossist, for det er svært at have overblikket over mange hundrede modeller med mange forskellige specifikationer.

Læs også: Installatører foretrækker grossister i kursuslokalet

”Vi læner os meget op af grossisterne om det tekniske, for det er meget mere indviklet. I forhold til en almindelig elinstallation er samarbejdet væsentlig større”, siger Niels Iversen.

Manglen på grossistsupport er generel, mener Torben Lohse, partner i Unipoint, en leverandør af sikkerhedsbelysning og bestyrelsesmedlem i BPLS - Brancheforeningen for Producenter og Leverandører af Sikkerhedsbelysning. Han kritiserer grossisterne for at mangle den ekspertise, der er nødvendig for at bringe merværdi til de sværeste opgaver.

”En sikkerhedsinstallation bliver indviklet, når der er behov for specialistviden. Så søger installatørerne til virksomheder som os. Før finanskrisen ville grossisterne favne hele branchen, men der er ingen tvivl om, at de har været med til at skære ned på kompetencen og nu har erkendt, at de ikke har plads til sikkerhedskompetencen”, siger Torben Lohse.

Solar afviser besparelser
Kritikken afvises hos Solar, der fremhæver, at man i stedet for at begrænse mængden af kompetence tværtimod har skruet op for teknisk støtte til installatørerne. Ole Holmen Kraglund, salgschef i Solar med ansvar for sikring, mener, at Solar er blevet mere vidende, når det gælder om at rådgive installatørerne.

Læs også: Hænger i en tynd tråd

”Sikringsopgaver er komplekse, så vi samarbejder ofte aktivt med installatøren for at afdække kundens behov. Solar er den eneste grossist i sikringsmarkedet, der ikke har skåret ned eller har status quo på teknisk support, men er gået den modsatte vej og har fået godt 40 procent mere teknisk supportkapacitet. Det gør vi fordi tilgængelighed og høj teknisk kompetence er en service, vi vil tilbyde”, siger Ole Holmen Kraglund.

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Vidste du, at elektriske fejl er størst under vedligeholdelsesarbejde?

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

03.07.2024Installator.dk

Varmepumpeindustrien glæder sig over prisloft på fjernvarme

02.07.2024Installator.dk

Politisk aftale vil indføre prisloft på fjernvarme

02.07.2024Alcadon ApS

Sponseret

Dine 3 fordele ved at Alcadon er ISO 9001-certificeret

02.07.2024Eaton Electric Danmark

Sponseret

Ny rapport afslører udfordringer for tovejsopladning af elbiler i Europa

28.06.2024Ecofoss/Green:ID

Sponseret

Unikke resultater skab med LED lysskinner til Troldtekt

25.06.2024Alcadon ApS

Sponseret

[SE BILLEDERNE] Temadagen hos Legrand. Hvad overraskede?

25.06.2024HELUKABEL Danmark ApS

Sponseret

Bruger du de rigtige kabler til dit biogasanlæg?

24.06.2024Installator.dk

NRGi og Sampension vil investere i store solcellepark

Jobmarked

Se alle

Solar Danmark

Er du vores kollega som Account Manager – Specialist på ABA/AVA

Er du teknisk velfunderet, drevet af salg og kan du formidle tekniske løsninger kommercielt? Vi søger en kollega til Danmarks skarpeste sikrings-team. Skal det være dig?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.08.2024

Vølund Varmeteknik A/S

Intern tekniker til kundesupport

Vølund Varmeteknik A/S har egen serviceorganisation med 30 medarbejdere over hele landet. Vi søger nu endnu en teknisk kollega - denne gang til kundesupport på kontoret i Herning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Vi søger en ny salgschef for fjernvarme

Er du en erfaren salgsprofil inden for fjernvarmeområdet? Og trives du med både strategisk ledelse og operationelt salgsarbejde? Så er det måske dig, vi søger som vores nye salgschef for fjernvarmeteamet hos METRO THERM.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Silhorko

Servicetekniker

Har du en håndværksmæssig baggrund? Er du skarp til fejlfinding og brænder for at udføre tekniske serviceopgaver? Kunne du tænke dig at bringe dine tekniske kompetencer i spil i en af Danmarks førende virksomheder indenfor vandbehandling? Så er det måske dig, vi søger som vores nye udekørende Servicetekniker til kunder på Sjælland ved Silhorko-Eurowater A/S

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.07.2024

Vølund Varmeteknik A/S

Teknisk salgskonsulent til VVS-branchen

Vi søger en teknisk salgskonsulent til vores stærke team, og du har nu muligheden for at blive en del af markedets førende leverandør af bæredygtige varmetekniske løsninger.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Vølund Varmeteknik A/S

Er du vores nye servicetekniker?

Vølund Varmeteknik A/S har i de senere år udviklet en professionel serviceorganisation med i øjeblikket 25 eksterne serviceteknikere, som alle kører ud hjemmefra og i tæt dialog med et professionelt serviceteam på kontoret.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Financial controller søges til METRO THERM i Helsinge

Er du uddannet financial controller eller er du en erfaren regnskabsassistent, som motiveres af at arbejde med regnskab og tal? Så er det måske dig, som vi søger til stillingen financial controller hos METRO THERM i Helsinge.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle