Installatører savner teknisk grossistsupport

De svære sikringsinstallationer kræver hjælp fra dygtige partnere. Installatørerne oplever, at der er blevet længere mellem den tekniske support hos grossisterne.

Frem for grossisterne henvender man sig i elinstallatørvirksomheden Fugmann nu direkte til producenterne af sikkerhedsudstyr, når teknisk support er påkrævet. .

Ifølge installatørerne er det siden finanskrisen blevet sværere at få den højt kvalificerede tekniske support fra grossisterne i både salgsfasen og efterfølgende fejlretninger af sikkerhedsinstallationer. Nye byggenormer og en stadig strøm af produktlanceringer og øgede krav fra bygherrerne betyder et større pres på installatørerne af brand- og tyverialarmer, adgangskontrol og overvågningssystemer. Mange sikkerhedsinstallationer kræver ekspertise ud over en installatøruddannelse samt særlige certificeringer.

Læs også: Når grossisten har for lidt på lager

Claus Pinholt er formand for den uafhængige Sikringsgruppens aktivitetsudvalg under brancheorganisationen Tekniq samt indehaver af Pinholt Elinstallationer uden for Lemvig i Vestjylland. Han beklager, at grossisterne de seneste 5-10 år har afskediget mange tekniske konsulenter, der tidligere hjalp både i salgsprocessen og i fejlretningen.

”Grossisterne har rask væk skåret og ryddet op i rækkerne, så kompetencerne er væk, og vi ikke kan få den hjælp, vi tidligere kunne få, men må gå til konsulenthusene. Grossisterne ved godt, at vi efterlyser den viden, men for dem handler det om sorte tal på bundlinjen”, siger Claus Pinholt.

<p>”Grossisterne har rask væk skåret og ryddet op i rækkerne, så kompetencerne er væk, og vi ikke kan få den hjælp, vi tidligere kunne få, men må gå til konsulenthusene”.</p>

Claus Pinholt, indehaver af Pinholt Elinstallationer

Sparer på teknisk grossistsupport
Samme konstatering af den manglende grossiststøtte kommer fra elinstallatørvirksomheden Fugmann, der udfører mange sikringsinstallationer i Storkøbenhavn.

Projektleder Niels Iversen oplever, at grossisterne siden finanskrisen har sagt farvel til mange gode tekniske konsulenter, der tidligere hjalp installatørerne. Det betyder, at Fugmann til gengæld har intensiveret den interne vidensdeling og i yderste fald må søge råd andre steder.

”Den tekniske support er ikke, hvad den har været hos grossisterne, så nu spørger vi producenterne. Des færre steder, jeg skal ringe rundt for at få teknisk sparring, des bedre”, siger Niels Iversen.

Han fremhæver, at sikringsudstyr, især brandinstallationer er meget mere indviklede end gængse elinstallationer, hvor både lovkrav og den tekniske udvikling går stærkt. Det stiller større krav om et tæt samarbejde end ved andre byggesager. Også på kamerasiden er synergien stor ved et samarbejde mellem installatør og grossist, for det er svært at have overblikket over mange hundrede modeller med mange forskellige specifikationer.

Læs også: Installatører foretrækker grossister i kursuslokalet

”Vi læner os meget op af grossisterne om det tekniske, for det er meget mere indviklet. I forhold til en almindelig elinstallation er samarbejdet væsentlig større”, siger Niels Iversen.

Manglen på grossistsupport er generel, mener Torben Lohse, partner i Unipoint, en leverandør af sikkerhedsbelysning og bestyrelsesmedlem i BPLS - Brancheforeningen for Producenter og Leverandører af Sikkerhedsbelysning. Han kritiserer grossisterne for at mangle den ekspertise, der er nødvendig for at bringe merværdi til de sværeste opgaver.

”En sikkerhedsinstallation bliver indviklet, når der er behov for specialistviden. Så søger installatørerne til virksomheder som os. Før finanskrisen ville grossisterne favne hele branchen, men der er ingen tvivl om, at de har været med til at skære ned på kompetencen og nu har erkendt, at de ikke har plads til sikkerhedskompetencen”, siger Torben Lohse.

Solar afviser besparelser
Kritikken afvises hos Solar, der fremhæver, at man i stedet for at begrænse mængden af kompetence tværtimod har skruet op for teknisk støtte til installatørerne. Ole Holmen Kraglund, salgschef i Solar med ansvar for sikring, mener, at Solar er blevet mere vidende, når det gælder om at rådgive installatørerne.

Læs også: Hænger i en tynd tråd

”Sikringsopgaver er komplekse, så vi samarbejder ofte aktivt med installatøren for at afdække kundens behov. Solar er den eneste grossist i sikringsmarkedet, der ikke har skåret ned eller har status quo på teknisk support, men er gået den modsatte vej og har fået godt 40 procent mere teknisk supportkapacitet. Det gør vi fordi tilgængelighed og høj teknisk kompetence er en service, vi vil tilbyde”, siger Ole Holmen Kraglund.

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Teknisk seminar om 3 fasede UPS

Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Wygwam introducerer P49 og M49 DALI-2 BMS-sensorer fra Niko

Relateret indhold

24.04.2025Installator.dk

Analyse: Elprisen svinger som aldrig før

23.04.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

22.04.2025Alcadon ApS

Sponseret

"Jeg ville rigtig gerne deltage, men jeg kan desværre ikke torsdag 24. april kl 10"

22.04.2025Installator.dk

Vejledning var nødvendig: Uigennemskuelige tariffer

21.04.2025Alcadon ApS

Sponseret

Når hverdagen ruller, har vi sørget for, at din torsdag skiller sig ud

16.04.2025Eaton Electric Danmark

Sponseret

Eaton præsenterer intelligente energiløsninger på Elfack 2025

16.04.2025Installator.dk

Elafgiftsberegning ændres: Større regninger på vej i starten af året

15.04.2025Alcadon ApS

Sponseret

Vi holder ferie - og stadig åbent 24/7

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Varmepumper - VE-installatør

Vil du være VE-installatør af varmepumper? KEA får dig klar til godkendelse.

Dato

25.04.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup + Online

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Kommunikation, samarbejde og byggejura i byggeprocessen

På faget Kommunikation, samarbejde og byggejura i byggeprocessen lærer du at vurdere byggesagens juridiske problemstillinger på baggrund af en juridisk granskning og kunne formidle disse til byggesagens samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup + Online

Avidenz A/S
Kursus
Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse (Ringsted)

Tag den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse hos Avidenz - autoriseret arbejdsmiljørådgiver.

Dato

29.04.2025

Tid

08:00

Sted

Scandic Ringsted, Nørretorv 57, 4100 Ringsted

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Varmeinstallation bolig

Lær at håndtere arbejdet på mindre varmeanlæg med tilhørende automatik.

Dato

30.04.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup

Eaton Electric Danmark
Seminar
Teknisk seminar om 3 fasede UPS - Brøndby

Eaton inviterer til teknisk seminar om 3 fasede UPS. Bliv klogere på hvordan du designer fremtidens UPS-løsninger til bygninger, sundhedssektoren, industrien og datacentre.

Dato

06.05.2025

Tid

07:30

Sted

Gammelager 14, 2605 Brøndby (Hos Solar)

Vølund Varmeteknik A/S
Kursus
🔧 TEKNISK BASISKURSUS varmepumper 🔧

Kurset giver dig kendskab til varmepumpernes styringsprincipper, anlægsopbygning og giver dig en generel viden om opstart af varmepumper - både jordvarme og luft-til-vand varmepumper. Kurset vil indeholde en del praktiske opgaver.

Dato

06.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vølund Varmeteknik Industrivej Nord 7B 7400 Herning