Øland: Øget konkurrence giver dårligere kvalitet
Øland-direktør Carsten Madsen mener, at den øgede konkurrence i ventilationsbranchen medfører et ensidigt prisfokus, der i sidste ende går ud over kvaliteten.
I den senere tid har man set en fremgang i byggebranchen, både inden for nybyggeri, renovering og vedligeholdelse, og det smitter blandt andet af på markedet for ventilation, hvor flere nye virksomheder har meldt sin ankomst.
Læs også: Øland bliver eneforhandler af nyt ventilationssystem
Således har større krav om ventilation i nybyggeri og anerkendelsen af nødvendigheden af et godt indeklima, for at sikre menneskers trivsel, sundhed og produktivitet, været medvirkende til en øget efterspørgsel, som nu kan mærkes i ventilationsbranchen:
”Det er et helt nyt billede, vi oplever af ventilationsbranchen i disse år. Flere virksomheder er kommet til, og konkurrencen er blevet større”, siger Carsten Madsen, der er direktør i ventilations- og isoleringsvirksomheden Øland.
Svært at følge med
Han mener, at den øgede konkurrence gør, at nogle virksomheder har svært ved at følge med, da det i højere grad handler om prisen og ikke kvaliteten af produkterne, mødet med kunderne og den gode service, som det hidtil har været.
”På grund af den øgede konkurrence er det blevet vigtigere at sælge mere og hurtigere, end hvad vi har været vant til. Uanset hvor meget vi optimerer med digitale løsninger og lignende, slækkes der lige nu på kvaliteten i branchen, og det sætter sit aftryk. På den anden side er kunderne også med til at presse priserne i bund, fordi de selvsagt ønsker det bedste tilbud, de kan få”, siger Carsten Madsen.
I den forbindelse opfordrer han branchen til at stå sammen og tage ansvar, så virksomhederne i fællesskab kan finde tilbage til de gamle kerneværdier.
- EL