Danskerne delt mellem stangbrusere og spabade
VVS-branchen oplever en stigende polarisering mellem de forbrugere, som ønsker enkle og funktionelle løsninger, og de som vil betale 100.000 kr. eller mere for et badeværelse, der emmer af individualitet, krom, integrerede løsninger og klassisk design. Samtidig kan den nyeste teknologi reducere vandforbruget med 15 procent.
Selv om nogle af os - enten af nød eller lyst - fortsat vælger et badeværelse med hvide flisevægge og en gammeldags stangbruser, så er der stadig flere danskere, som ofrer sekscifrede beløb på det eneste rum i boligen, hvor man som regel opholder sig alene. Udviklingen går gradvis mod individuelt tilpassede, luksusprægede og unikke løsninger, når badeværelset skal fornyes - hvilket også afspejler sig i de små detaljer. Stadig flere forbrugere er således i dag villige til at betale flere tusinde kroner for at få f.eks. miljørigtige armaturer, som reducerer vandforbruget.
Hos virksomheden Vola A/S i Horsens, som udvikler og producerer vandhaner, opfatter man sig da også i langt højere grad som et designfirma end som en VVS-producent i traditionel forstand.
Vi oplever, at forbrugerne lever i en mere kompleks og hektisk verden. Derfor ønsker de ro i deres bolig, og derfor skal rammerne være afklarede. Ved at vælge designklassikere af høj kvalitet, også på VVS-området, får de nogle blivende værdier, forklarer Volas eksport- og marketingchef, Birthe Tofting.
Via de produkter, forbrugerne vælger til deres hjem, ønsker de at vise, hvem de er. Derfor består også badeværelset ofte af et miks af forskellige stilarter - f.eks. skandinavisk design sammen med asiatiske elementer. Armaturerne er jo en længerevarende investering. Af samme grund ser vi nu en klar tendens til, at folk investerer i vandhaner, som er fremstillet af rustfrit stål eller krom, og som er næsten uopslidelige. Ydermere efterspørger stadig flere forbrugere vandbesparende løsninger. Forventningen om miljøvenlige løsninger betyder samtidig fravalg. Vandhaner fremstillet af det forurenende bly er i dag et overstået kapitel i danskernes badeværelseskultur.
Polariseret marked
Vola er et designprodukt, som i 1968 blev udviklet af arkitekt Arne Jacobsen. Derfor er prisen på den tidløse klassiker også derefter. Men markedet for denne type produkter er faktisk stigende, og overraskende nok også blandt unge mennesker, siger Birthe Tofting.
Designet har kun ændret sig meget lidt gennem årene. Armaturet er bygget op som et modulsystem, som folk selv kan sammensætte efter deres egen smag og behov.
Generelt ser vi en polarisering blandt forbrugerne. De deler sig mellem dem, der ønsker noget meget billigt og noget meget dyrt. Fælles for de fleste forbrugere er dog, at de produkter, som vælges, helst skal være funktionelle.
Gennem den seneste tid har Vola satset meget strategisk på salg til luksushoteller, hvor ønsket om fleksible og individuelt tilpassede armaturer i badeværelserne er helt på linie med trenden på boligmarkedet. For nylig har virksomheden udviklet et badeværelsearmatur, som er fritstående, og derfor kan ses fra alle sider, og som i øvrigt har modtaget en fornem designpris i USA.
Ingen huller og riste i gulvet
Hos virksomheden Unidrain, som siden 2003 har markedsført én specifik og egen udviklet løsning - et afløbsarmatur, er man heller ikke i tvivl om, at succesen først og fremmest beror på, at løsningen er gennemtænkt og i orden.
Indtil for fem år siden var et afløb et hul midt i gulvet med en rist. Vores afløb er derimod placeret langs med væggen, hvor det fastgøres i selve monteringen, fortæller marketingchef Lone Willumsen.
Der er tale om et ukompliceret produkt med stor designværdi og fokus på funktonalitet, og eftersom det kan leveres i flere forskellige størrelser og typer, kan det også indpasses i f.eks. en mindre etagelejlighed. Samtidig giver afløbet mulighed for individuel indretning af badeværelset. Det er tydeligt, at folk i dag bruger flere ressourcer på at indrette et bad, som skaber velvære, og som i øvrigt er tænkt sammen med boligens øvrige arkitektur. I dag koster det let 100.000 kr. at forny badeværelset. Derfor er investering i vores afløbsarmatur jo pebernødder i den store sammenhæng - også selv om det som enkeltstående produkt er lidt dyrere end traditionelle afløb, siger Lone Willumsen.
Vi har valgt at markedsføre vores produkt i lidt mere eksklusive boligmagasiner. Samtidig følger vi udviklingen tæt, både hvad angår design, funktionalitet og miljø, og målet er, at vores produkter skal være ressourcebesparende. En del forbrugere tænker afgjort miljøbevidst. Men det er bestemt langt fra alle, mener Lone Willumsen.
Når vi deltager i messer og udstillinger, ser vi f.eks. ofte brusere, som frem for at være vandbesparende, snarere bruger mere vand end tidligere, hvilket jo er lidt paradoksalt, fordi denne udvikling helt strider mod tidsånden.
A-mærkede brusere
Salgs- og indkøbsdirektør Thomas Folmann fra Saniståls afdeling for VVS- og VA-artikler, sporer også en klar udvikling hen mod mere individuelle og integrerede løsninger.
Kunderne er i dag yderst velorienterede med hensyn til de VVS-produkter, som de er på udkig efter. De forbereder sig grundigt, inden de træffer et valg. Det betyder, at vi som sælgere og rådgivere i vores valg af design og teknologi er tvunget til at flytte os i den retning, som forbrugerne ønsker, siger han.
Løsningerne til badeværelser er gennem de seneste år blevet mere minimalistiske og præget af rene linier.
Ligesom hos Vola, oplever man hos Sanistål, at forbrugerne deler sig i to skarpt adskilte grupper.
Enten vælger folk det meget billige og funktionelle VVS-udstyr eller den dyrere og mere personlige løsning med vægten lagt på eksklusivt design, forklarer Thomas Folmann.
Gennem de seneste år har vores branche haft rigtig gode markedsvilkår, som har været drevet af omfattende nybyggeri og pengerigelighed blandt danskerne. Nu, hvor køkkenerne er blevet moderniseret, er turen kommet til badeværelserne. I den forbindelse ser vi to toneangivende tendenser. Den ene handler om velvære. Badeværelset er i mere end én forstand blevet et vigtigt rum i boligen. Den anden tendens, som jeg tror, vil komme til at præge udviklingen endnu mere i årene fremover, er energibesparende VVS-udstyr. Klimadebatten og den dyrere energi, vil uden for enhver tvivl smitte af på vores marked. Kravet vil blive, at alle opvarmningsanlæg samt ventilation skal have et minimalt energiforbrug. Ligesom eksempelvis køleskabe og dybfrysere allerede i en årrække har været A-mærkede, vil vi i de kommende år også se, at nye brusere, toiletter og armaturer får en tilsvarende mærkning. Det forudsætter et stort udviklingsarbejde fra producenternes side, som kun lige er begyndt, siger Thomas Folmann.
Spabade og brusepaneler
Markedsdirektør Thomas Leth fra Europas største producent af brusere, Hans Grohe, fortæller, at virksomheden allerede i 1994 indledte et samarbejde med den franske designer, Philippe Starck vedrørende udvikling af ensartede armaturer, vaske og badekar, så badeværelset designmæssigt kom til at hænge sammen - og markedet for sådanne eksklusive produkter er stigende, tilføjer han.
Det er efterhånden længe siden, at badeværelset blot var et vaskerum. Forbrugerne satser nu på velvære, hvilket viser sig i form af et stigende salg af f.eks. spabade, brusepaneler og dampkabiner. Rummet, hvor man fortsat låser døren bag sig, skal samtidig udformes med forskellige fint afstemte farver og afskærmninger. Men udviklingen foregår gradvis. Det er ikke lige som med tøjmoden, hvor man kan se en ny trend hvert forår, fastslår Thomas Leth.
Ved årtusindskiftet begyndte det at gå op for danskerne, at vand var blevet dyrt. VVS-produkterne blev derfor ændret, så vandet på det nærmeste forlod armaturet i dråbeform. Et par år senere havde vi fået nok af det tørre bad, og udviklingen gik derfor atter mod store brusere, hvor vandet fossede ud i kaskader. Det kunne mærkes på familiens energiregning, I dag ønsker folk det hele, altså store brusere, som samtidig sparer vand. Heldigvis har den teknologiske udvikling hjulpet os på vej. I dag har vi udviklet et armatur, der bevirker, at bruseren automatisk suger luft ind i brusehovedet og blander det med vandet, så der opnås en mere blød og fyldig brusestråle. Hermed er det muligt at reducere vandforbruget med omkring 15 procent, siger Thomas Leth.