Entreprenør og energiselskab er enige: Biodiesel kan blive det nye sort
Under en større byggeopgave har Barslund valgt at lade deres maskiner køre på madlavningsolie leveret af OK. HVO, som det hedder, kan være et banebrydende brændstof, men det kræver, at der kommer mere opmærksomhed fra branchens bygherrer, mener Barslunds salgs- og markedsdirektør.
Barslund har netop udført og færdiggjort byggemodningen af alle grundene i den nye, bæredygtige bydel Hvideland ved landsbyen Torup i Nordsjælland. I den sammenhæng har Barslund i samarbejde med Thorupfonden, som er bygherre på projektet, også ville tage bæredygtige valg i opførelsen af området.
Det har blandt andet været i forhold til brændstoffet, som de store maskiner har kørt på. I stedet for konventionel diesel har man derfor anvendt biobrændstoffet HVO, leveret af energiselskabet OK, for at bidrage til CO2-reduktionen.
Læs også: Husk erhvervslivet før brændstofbiler bliver forbudt i byzoner
HVO betyder ‘Hydrotreated Vegetable Oil’, og er en biologisk dieselolie med stort set de samme tekniske egenskaber som konventionel diesel.
Populær madolie
Poul-Erik Olsen, salgs- og markedsdirektør i Barslund er positiv omkring HVO, først og fremmest fordi de kunne anvende det på de eksisterende maskiner.
”Der hvor vi nemmest kan reducere vores CO2-udledning og dermed tage del i den grønne omstilling, er på brændstoffet – det er de lavest hængende frugter for vores del. 70 procent af CO2-udledningen fra os kommer fra de store maskiner, så det er klart her, det er nemmest for os at sætte ind til at starte med”, siger han.
Læs også: Ny fjernvarmepulje skal sætte fart på udfasningen af olie- og gasfyr
Hos OK fortæller produktchef Flemming Mæhlisen, at man generelt mærker en stigende efterspørgsel på HVO.
”Vi oplever en stigende interesse for HVO og ser et stort potentiale i det – netop fordi kunderne ikke behøver investere i en ny vognpark, men kan anvende produktet for sig selv, eller som tilsætning til den almindelige diesel”, siger Flemming Mæhlisen.
Fakta om HVO:
- HVO er fremstillet af brugt madlavningsolie. Bioolien bliver brintbehandlet/hydrogenereret, så der opnås en olie med egenskaber som almindelig diesel
- HVO nedsætter CO2-emissionerne med op til 90 procent. Det nøjagtige tal afhænger af råvarer i den enkelte blanding
- Gode kuldeegenskaber – ned til -22o C i vinterperioden
- Høj ydeevne – cetantal på 75-95, som sikrer en effektiv forbrænding
- Der kræves ingen yderligere vedligeholdelse af køretøj ved brug af HVO
- Gode opbevaringsegenskaber uden forringelse af kvalitet eller vandophobning
- HVO kan blandes med diesel eller bruges 100 procent rent.
Bygherrer og politikere skal også tænke grønnere
Poul-Erik Olsen efterlyser større fokus fra bygherrernes side i forhold til at vælge bæredygtige løsninger. Som en del af gruppen omkring Klimapartnerskabet arbejdede han med fossilfri byggepladser og er nu en del af en arbejdsgruppe, som arbejder videre med mere bæredygtighed i anlægsbranchen.
”Det ligger mit hjerte nært at arbejde med udviklingen af fossilfri byggepladser. Det er en mulighed, men der skal også øget opmærksomhed til fra politisk side, så det bliver muligt økonomisk”, siger Poul-Erik Olsen.
Læs også: Hacker-sikre oliefiltre er lige om hjørnet for dansk industri
Som virksomhed, der tilbyder kunderne produkter, der kan bidrage til den grønne omstilling, er OK også spændte på beslutningerne fra politisk side.
”I OK følger vi med stor interesse regeringens tiltag for at sikre den grønne omstilling – vi står klar og understøtter udviklingen”, siger Flemming Mæhlisen.
- HCL