"Pris er ikke det eneste parameter"
Mange vvs-virksomheder har et højt serviceniveau over for kunden og leverer løsninger, der har andre værdier end kun at være billigst. Men virksomhederne skal være bedre til at synliggøre løsningerne for kunderne, mener administrerende direktør i Tekniq Niels Jørgen Hansen. Installatør Horisont har stillet ham 5 hurtige spørgsmål om VVS-branchens udfordringer.
Hvilke store udfordringer har vvs-branchen i øjeblikket?
Det er afgørende, at vvs-branchen er klar til at løse de teknisk svære opgaver, som der allerede er og i endnu højere grad kommer stor efterspørgsel på. Branchen har vist sig parat i forhold til udvidelsen af biogasområdet og fjernvarmeområdet, og derfor vil branchen være parat igen til det stigende marked inden for energi. Derudover er det naturligvis vigtigt, at virksomhederne sikrer sig en fornuftig lønsomhed, der giver mulighed for at investere i nye markeder.
Hvordan kan virksomhederne profitmaksimere?
Den enkelte virksomhed skal have fokus på produktivitet og være bedre til at prioritere opgaverne. Det er nogle virksomheder bedre til end andre. Virksomhederne skal være bedre til at skære ind til benet og løse opgaver, der giver mening at udføre. Der er ingen grund til at fylde op med opgaver, som der ikke er penge i. Selvom der er hård konkurrence, skal man ikke acceptere et for lavt prisniveau på opgaverne.
Hvordan er det muligt at konkurrere på andre parametre end prisen?
Virksomhederne skal have fokus på værdien i dialogen med kunden og ikke kun på materialer. Ofte ender kampen om opgaverne i en konkurrence på pris, også selvom det ikke er det, kunden ønsker. Derfor skal man lægge vægt på værdien i funktionalitet, komfort eller helheden i energiløsningen. Det efterspørger kunder i mange henseender for eksempel i forhold til ventilation, badeværelser og energiløsninger generelt.
Hvad betyder en stigende konkurrence fra udlandet?
Det betyder, at virksomhederne skal sikre sig, at de øger produktiviteten, og det betyder, at der er et endnu større behov for at fokusere på, at prisen ikke er det eneste parameter for kunden. Mange virksomheder har et højt serviceniveau over for kunden og kan levere løsninger, der har nogle andre værdier end kun at være billigst. Men virksomhederne skal være bedre til at gøre disse værdier synlige for kunderne.
Hvordan ser du mulighederne for at udnytte hjemmesider og onlinemarkedet?
En hjemmeside skal ses som en virksomheds profil udadtil, og derfor er det naturligvis vigtigt, at den er tidssvarende. Men det er ikke det vigtigste. Det vigtigste er, at virksomhederne har fokus på at opbygge relationer til både eksisterende og nye kunder, og selv er opsøgende på at få nye opgaver. Det handler om at tænke i selv at markedsføre sin virksomheds kompetencer.