Kampagne får køkkenhold til at dyste om elbesparelser
Med elsparekampagnen Fang Fråserne dyster professionelle køkkener mod hinanden i elbesparelser. Og det er noget, der vækker interesse hos de ansatte, ifølge en af virksomhederne bag idéen.
Hvordan får man køkkenansatte til at spare på strømmen? Ifølge elektrikerfirmaet R&M-EL ligger svaret i konkurrencer. Derfor står virksomheden bag elsparekampagnen Fang Fråserne, hvor professionelle køkkener konkurrerer mod hinanden om at spare mest mulig strøm.
Forinden har konsulenter givet de ansatte elsparetips og sat en skærm på køkkenvæggen med forbrugsaflæsning:
”Medarbejderne vil gerne spare på strømmen, men har haft svært ved at engagere sig i de traditionelle elspare-rapporter, så vi er rigtig godt tilfredse med de første resultater af kampagnen, der viser, at medarbejderne bliver meget mere interesserede, når de kan dyste mod et andet hold i hverdagen”, siger Lars Elmvang, der er chef i R&M-EL.
Læs også: Ventilationsloft giver køkkenansatte et bedre arbejdsmiljø
Konkurrence giver pote
Nogle af dem, der har deltaget i kampagnen, er Scandic Kolding og Koldkærgård Hotel. Her endte resultatet med en sejr til Scandic Kolding, der sparede 12 procent af sit samlede elforbrug, mens Koldkærgård Hotel sparede otte procent.
Hos Scandic i Kolding har man brugt kampagnen til at ændre medarbejdernes holdning til at spare på energien, så de i stedet gør sig umage for at spare på strømmen ved at slukke ovnene om natten og kun har opvaskemaskinen tændt, når den skal bruges.
Og det har vist sig at være en god idé. Ifølge Kim Knudsen, der er food and beverage manager hos Scandic Kolding, er medarbejderne nemlig blevet særdeles interesseret i, når tallene på skærmen skifter fra grøn til rød.
”Det er altid spændende at konkurrere mod andre og blive nysgerrig på, hvordan det andet køkken har reduceret sit elforbrug. Vi vil også gerne finde besparelser og overgå de andre”, siger han.
Skærm giver besparelser hos beboere
Hos flere elektrikervirksomheder er man begyndt at tage nudging i brug, når det kommer til at hjælpe elforbrugerne med at spare på strømmen. Nudging er det lille, venlige vink, som viser en god mulighed uden løftet pegefinger.
Ifølge Almennet, der er boligselskabernes tænketank, påviste en rapport i 2015, at beboerne sparer mest på energien, når de har en skærm i boligen, hvor de kan aflæse deres daglige forbrug sammenlignet med naboernes fremfor at få tilsendt månedsrapporter:
”De oplever, at det har gjort dem mere bevidste omkring deres energiforbrug og fået dem til at ændre enkelte vaner, hvis det ligger inden for rimelighedens grænser, og at det i sidste ende kan hjælpe dem til at spare på forbruget”, fremgår det af rapporten.
Læs også: Kampagne skal højne elsikkerheden
I Fang Fråserne-kampagnen anvender man også en skærm, som brugerne løbende kan aflæse deres elforbrug på. Forbruget i alle større elapparater i køkkenet fjernaflæses med udstyr fra R&M-EL, og data sendes løbende til internettet, så virksomheden kan aflæse sit aktuelle forbrug.
Derudover udarbejder R&M-EL statistik, så køkkenet kan se sit eget forbrug sammenlignet med andre køkkeners og elforbruget per restaurantgæst.
Kampagnen bygger på et pilotprojekt, der er støttet af Københavns Kommunes netværk for grønne erhverv. Du kan læse mere om el-sparekampagnen her.
- EL