Oulu i Finland prøver en ny belysningsløsning for at øge trafiksikkerheden
Oulu, Finland tester i øjeblikket, hvordan gadebelysningen kan øge trafiksikkerheden i Saaristokatu-området i de mørke timer, når der er udrykningskøretøjer på vej. Når et udrykningskøretøj nærmer sig et vejkryds, øges lysniveauet for gadebelysningen automatisk. Projektet er initieret af byen Oulu og belysningsproducenten Signify. Formålet er at teste, om gadebelysningen kan hjælpe med at øge trafiksikkerheden og gøre det mere sikkert, når udrykningskøretøjer kører i byen.
Byen Oulu bruger - Signifys (Euronext: LIGHT) intelligente lysstyringssystem Interact, som er integreret med HALI. HALI-systemet er et fuldautomatisk prioriteringssystem for trafiklys, der skifter lyset i lyskryds til grønt, når et køretøj med udrykning nærmer sig. Nu reagerer gadebelysningen i nærheden af lyskrydset også på indkommende udrykningskøretøjer og gør gaden nær lyskrydset endnu mere oplyst og sikker.
"Der har været ulykker med køretøjer, fodgængere og cyklister på gaden Saaristonkatu, som er stærkt trafikeret og populær blandt fodgængere. Med dette pilotprojekt ønsker vi at forbedre synligheden af indkommende udrykningskøretøjer og anden trafik og derved øge trafiksikkerheden”, fortæller trafikingeniør Jani Koppelo og byggeingeniør Tommi Salo fra byen Oulu.
Løsningen er baseret på multisensorteknologi
"Oulu bruger vores nyeste lysteknologi, der anvender multisensorer, som gør det muligt at optimere belysningen hurtigt, når situationen kræver det. Og håbet er, at løsningen vil øge sikkerheden for både førerne af udrykningskøretøjer og andre trafikanter,« siger Piia Hänninen, landedirektør for Signify Finland Oy.
Når udrykningskøretøjet nærmer sig lyskrydset, sendes en styrekommando fra HALI-systemet til lyskrydsets styreenhed, som giver køretøjet en grøn bølge.
"En kommando gives til Signifys system fra lyskrydset. Den centrale styreenhed sørger for lyset øges med en kommando til lampernes sensorer. Når udrykningskøretøjet har passeret krydset, vender belysningen automatisk tilbage til normalt niveau efter kort tid,« fortæller trafikingeniør Jani Koppelo og byggeingeniør Tommi Salo.
Hjælper med at spare energi
Det fleksible lysstyringssystem Interact kan bl.a. bruges til at sænke lysniveauet der hvor der ikke er behov for belysning, og til at øge belysningen der, hvor folk færdes. Dette forbedrer komforten og sikkerheden og reducerer risikoen for ulykker. Med gadelampernes sensorteknologi kan belysningen optimeres efter trafiksituationen, for eksempel ved hjælp af bevægelsesdetektering. Gadelyset kan dæmpes, når der ikke er trafik på gaden og dermed mindske lysforureningen.
"Interact City-systemet gør det muligt at integrere data indsamlet fra gadelyset og bruge det til optimal lysstyring. Oulu vil i fremtiden være i stand til at styre belysningen ved hjælp af data og udnytte informationen til dynamisk byplanlægning, samt fremme komforten og sikkerheden for byens beboere,« fortæller Hänninen.
"I Oulu har vi kombineret LED-belysning med intelligent styring, som ikke kun muliggør udvikling af sikkerhed, men også energibesparelser og reduktion af CO2-aftrykket. Vi er i stand til at optimere gadebelysningen og måle energiforbruget i realtid," siger Salo.
Hvad er HALI?
Før etableringen af HALI-systemet skete indtraf omkring ti trafikulykker med udrykningskøretøjer i alarmberedskab. Problemet blev løst i Oulu, hvor der i 2010 blev udviklet et nyt prioriteringssystem til lyskryds for udrykningskøretøjer. Udover Oulu var Nord-Österbottens ELY-center og Oulu-Koillisma-redningstjenesten (nu Nord-Østerbottens redningstjeneste) involveret i udviklingen, samt mange andre virksomheder
De første vejkryds blev forbundet med HALI-systemet i 2011 i Oulu. Resulatet var meget positivt, og systemet er hurtigt blevet udvidet til nye områder. I dag er omkring en femtedel af Finlands trafiklys og udrykningskøretøjer dækket af HALI. Tjenesten dækker allerede mere end 800 lyskryds og mere end 400 udrykningskøretøjer.
Baseret på satellitpositionering sender udrykningskøretøjerne deres position via mobildatanetværket til det centrale system, hvorfra HALI-serversoftwaren udleder det aktuelle trafiklysstyringsbehov og sender de nødvendige kontrolkommandoer til lyssignalerne.
Der er ikke sket uheld siden indførelsen af HALI på steder, hvor systemet har været i drift. HALI forbedrer også responstiderne, da en kort responstid direkte forbedrer serviceniveauet for redningsaktioner og førstehjælp. Brand- og førstehjælpsudstyr ankommer hurtigere til stedet, hvilket direkte reducerer skader forårsaget af ulykker.