VVS Service spilder ikke tiden på vejene
Familiefirmaet Vejen VVS Service kan fejre 40-års jubilæum i år. Effektiv planlægning, et velassorteret lager og en god salgsmentalitet hos montørerne er nogle af de ting, der er med til at sikre virksomhedens succes.
Selvom konkurrencen er blevet hårdere, siden Per Tækker etablerede Vejen VVS Service i 1973, og selvom branchen gennem årene har haft sine op- og nedture, lever den sydjyske familievirksomhed stadig i bedste velgående. At man samtidig kan prale af et godt arbejdsklima understreges blandt andet af, at omkring hver tredje af de ansatte enten har fejret eller er tæt på 25-års jubilæet.
Fast kundekreds
Den store succes bunder i alt fra effektiv planlægning til faste, tilfredse kunder:
Der er ingen tvivl om, at vi har en god, loyal kundekreds blandt både private og virksomheder i lokalområdet. Op imod 80 procent af vores omsætning er service. Vi har døgnvagt på året rundt, og vi udnytter ikke situationen prismæssigt, fortæller Per Tækker.
Læs også: Sådan kan indtjeningen øges på en nem måde
Men en loyal kundekreds er ikke nok. De senere år har nethandlen betydet, at installatørerne ikke længere kan hente en fortjeneste på reservedele og materialer. Derfor skal der arbejdes effektivt for at sikre en sund forretning. I Vejen er et af nøgleordene planlægning.
Det er som regel en af sønnerne, som aftenen forinden ser på hvilke opgaver, der er til dagen efter. Det er vigtigt, at svendene ved, hvad de skal i gang med, når de er mødt om morgenen. Vi sørger også for, at vores folk har de rigtige dele med ud. Det spilder meget tid, hvis de skal køre til grossist flere gange om dagen. Der er en del svende i andre firmaer, som synes, det er hyggeligt at gøre det, fordi de lige møder et par kolleger og får hilst. Men det er spildtid, og hvis du skal forbi og hente dele fire eller fem gange dagligt, er der virkelig meget at spare, understreger Per Tækker.
<p>Op imod 80 procent af vores omsætning er service. Vi har døgnvagt på året rundt, og vi udnytter ikke situationen prismæssigt</p>
Per Tækker
Stort lager, mindre spildtid
Målet om ikke at spilde tid med at køre til grossist betyder, at Vejen VVS Service kører med forholdsvist velassorterede lagre. Per Tækkers erfaring er, at renteudgifterne på et stort lager betyder langt mindre end den tid, der spildes, hvis svendene ikke har de rigtige dele med ud.
Læs også: Lindab udvider i hovedstadsområdet
Et nyt system med stregkoder på alle dele er netop taget i brug. Systemet sikrer lagerstyring. Samtidig registreres delene automatisk på det rigtige kundenummer, når de scannes. Det sparer tid, når der skal faktureres.
Fakturaerne skal stadig kontrolleres, så man er sikker på, at alt er med. Det sidder min kone med, og med fyrre års erfaring, opdager hun hurtigt, hvis der er smuttere, hvor alle delene til en opgave ikke er med på fakturaen. Men stregkoderne er stadig en stor gevinst, som jeg vil anslå svarer til en medarbejdes løn; det er altså en gevinst på 300-400.000 kr. årligt, siger Per Tækker.
Svendene skal kunne sælge
For svendene i Vejen-virksomheder er der desuden kommet nye krav. Det er ikke længere nok at være dygtige håndværkere; de skal også kunne omgås kunderne og sælge, når det er nødvendigt.
Det er kun på de helt store opgaver, at jeg selv eller en overmontør er ude for at prissætte. På de almindelige opgaver er det noget, montøren klarer på stedet. Vi har også haft folkene på salgskurser. Hvis de er ude for at reparere en radiator, og toilettet eller en vandhane står og løber, så bliver kunden som regel bare glad, hvis det laves i samme omgang; og for os er det mere effektivt, når svenden på stedet laver den type mersalg, siger Per Tækker.