Dahls digitale rejse

Byggefirmaet Dahl A/S har på kun tre måneder tjent investeringen i et nyt indkøbssystem hjem. Ved hjælp af ProSave er indkøb af materialer blevet effektiviseret, og montørerne slipper for overflødige ture til butikkerne.

Dahl har fået branded deres mobil apps, på samme måde som de har branded deres biler. .

Mange installatører øger effektiviteten ved at digitalisere arbejdsprocesserne – mellem kontoret og byggepladsen, og videre til kunder og eksterne partnere. Men hvordan skal udfordringerne gribes an?

Det spørgsmål stod afdelingschef Allan Gullaksen med. Sammen med projektleder Jens Christian Møller besluttede han at gå til udfordringen som en ”digital rejse”. En proces, der tillod, at de kunne navigere i takt med, at den digitale modenhed tog form. Første indsatsområde skulle være materialeindkøb. Det fylder meget økonomisk, og mange montører ringede bestillingerne ind til grossisterne eller kørte i butikker. Det koster en masse tid.

Effektivt materialeindkøb 

De valgte ProSave – et system, der hjælper installatører til at effektivisere indkøb på tværs af grossister, og som binder montørerne sammen med kontoret via mobilapps og web.

– Vi skal have bedre kontrol med, hvad der købes, af hvem, hvor og til hvilke priser. Og det skal være uden, at binde medarbejderne ind i alt muligt bureaukrati. De skal kunne eksekvere, understregede Allan Gullaksen.

Her tre måneder efter er investeringen allerede tjent hjem. – Systemet gør det lettere at holde styr på de konstant skiftende priser, og det er en klar gevinst, at materialeindkøb nu følger samme proces uanset grossist, fortæller Jens Christian Møller.

Øget værdi med branding

Montørernes indkøbsvaner er dog svære at ændre. Derfor fik Dahl deres egen version af ProSave - komplet med ikoner, logo mv. Det kunne gøres meget billigt, for motoren nedenunder er stadig ProSave.

– Det er vigtigt, at vi viser medarbejderne, at vi vil det her, så de tager værktøjerne til sig. Ellers opnår vi ikke gevinsterne, forklarer Jens Christian Møller. Han sammenligner app’ens visuelle udtryk med Dahls biler og medarbejdernes tøj, der også har logo på. – App’en er et glimrende sted at vedligeholde vores brand, også eksternt, når medarbejderne samarbejder med andre ude på pladserne, uddyber han.

ProSave leverede også en ”Dahl App Store” til medarbejderne. Det er et katalog af udvalgte apps. Det giver bedre sikring af data på telefonerne, gør det nemt at starte nye medarbejdere op, og kan bruges til kommende mobile løsninger.

Næste skridt på rejsen

Næste fase er ordre-/sagshåndtering. De første leverandørmøder er afholdt, og lige nu undersøges mulighederne for at integrere med økonomisystemet og indkøbsplatformen, så den gode udvikling i produktiviteten fastholdes.

Læs også: Få jeres egen indkøbsapp

15.02.2018Prosave ApS

Sponseret

ProSave og Minuba i ny integration

01.09.2017Prosave ApS

Sponseret

Dahls digitale rejse

10.08.2017Prosave ApS

Sponseret

Få jeres egen indkøbsapp

02.06.2017Prosave ApS

Sponseret

Video: Hvad kan et indkøbssystem gøre for jer?

Fra beregning til indkøb hos LTECH A/S

31.03.2017Prosave ApS

Sponseret

07.02.2017Prosave ApS

Sponseret

ProSave integration med Kalkia