Fremtiden kræver specialisering
Som installationsvirksomhed er det ikke længere nok at kunne lidt af det hele. Vidensniveauet i branchen bliver nemlig så højt, at det er nødvendigt at specialisere sig inden for et bestemt nicheområde.
Danmark står overfor en lang overgang til et fossilfrit samfund, hvor installationsbranchen kommer til at prøve kræfter med en række nye teknologier inden for vedvarende energi. Samtidig vil både virksomheder og private i fremtiden efterspørge meget mere teknologi, der sikrer energieffektivitet og giver øget komfort.
Dermed bliver der fremover stillet store krav til vidensniveauet i installationsvirksomhederne, og en øget grad af specialisering af branchen vil blive nødvendig. Det mener Bo Odgaard, der er leder af revisionshuset Deloittes branchegruppe for installatører.
”Fremover skal installationsvirksomhederne leve af at sælge deres viden, og det betyder, at fremtidens vindere i branchen bliver de virksomheder, der formår at specialisere sig indenfor en eller flere nicher. Det betyder selvsagt også, at virksomhederne skal være i stand til at vælge forretningsområder fra, for det er naivt at tro, at man kan være specialist på alle områder,” siger Bo Odgaard, der er leder af revisionshuset Deloittes branchegruppe for installatører.
Vil det hele
Samme melding kommer fra Johnnie Hansen, der er formand for DS Håndværk & Industris vvs-udvalg. Han mener faktisk, at VVS- installatørerne spreder sig for meget kompetencemæssigt i dag.
”I dag er vi alle sammen i et eller andet omfang moderne landsbysmede. Vi kan lidt af det hele og laver lidt af det hele – rørarbejde, energiløsninger og badeværelser. Vi skal til at vælge, hvad det er, vi vil være gode til og tjene penge på. Og det betyder også, at vi hver især skal vælge arbejdsområder fra for i højere grad at kunne koncentrere os. Og den strategiske proces kommer til at give grå hår rundt om i virksomhederne i de kommende år.” siger Johnnie Hansen til Erhvervsmagasinet Installatør.
Bo Odgaard mener, at de grå hår kan minimeres, hvis installatørerne forstår at analysere deres opgaver og skille skidt fra kanel. Med hans revisorbriller handler det først og fremmest om at luge ud i de mindre videntunge områder.
Fokusér på lønsomme opgaver
”Det er eksempelvis ikke specielt specialiseret at skifte stikkontakter, det kan alle nemlig gøre. Derfor er konkurrencen høj, og når prisen samtidig er under pres på de stumper man installerer, bliver indtjeningen lav. Derfor er det oplagt at spørge sig selv, om man kan bruge sine kræfter bedre,” konstaterer han.
Når de mindre lønsomme opgaver er skilt fra, handler det ifølge Bo Odgaard om at specialisere sig yderligere og satse på de opgaver, som man tjener fornuftigt på og allerede udfører en del af. Der skal være en kritisk masse, så der er et solidt fundament at bygge videre på. Derudover er det selvfølgelig vigtigt at vælge en niche, hvor fremtidsperspektiverne er lyse.
”Oliefyr er eksempelvis et mere og mere ærgerligt speciale at have. Hvis det er kernen i forretningen, skal man nok overveje, om man kan bruge sine kompetencer til at satse på nogle andre energikilder som eksempelvis jordvarme,” konstaterer Bo Odgaard fra Deloittes branchegruppe for installatører.
Vi har sagt ja til revl og krat, men jeg tror ikke, at der er nogen, der har tjent specielt mange penge. Johnnie Hansen, formand for DS Håndværk & Industris vvs-udvalg.
Johnnie Hansen, formand for DS Håndværk & Industris vvs-udvalg.
Johnnie Hansen mener, at den økonomiske krise har været med til at fastholde installatørerne i en strategi, hvor der er blevet skudt for meget med spredehagl.
”Vi har sagt ja til revl og krat, men jeg tror ikke, at der er nogen, der har tjent specielt mange penge. Derfor bliver vi på et tidspunkt nødt til at kigge os selv og vores revisor i øjnene og spørge, hvor kan jeg tjene penge, hvis jeg skal overleve på sigt. Det tidspunkt er efter min mening kommet nu,” understreger Johnnie Hansen
Farvel til ”allrounderen”?
Spørgsmålet er så, om den øgede specialisering i branchen betyder et fuldstændigt farvel til allround-virksomhederne, der kan lidt af det hele? Trods alt ikke fuldstændig, mener Bo Odgaard.
”Allround-virksomhederne får færre opgaver, det er der ingen tvivl om. Men installationsvirksomheder, der har en meget stærk lokal forankring, vil kunne overleve som allroundere. Det kan vel blive en lille niche altid at være klar og være den, man ringer til i de mindre byer, men så skal man også være tro mod den strategi,” konstaterer Bo Odgaard.