Google for installatører

Det skal gå hurtigt. Meget hurtigt. Når det kommer til svarhastigheder fra webshops som dem grossisterne driver kan det kun gå for langsomt, ellers føler brugerne de spilder tiden. Det er ikke bare dig. Efter 2 sek. begynder 47% at blive utålmodige.

3 typiske søgninger for el-installatører .

28.01.2016

Sponseret

René M. Balslev, Prosave ApS

Google har for længst bevist, at de væsentligste parametre når man “skal finde noget”, er (1) Søgemaskinens evne til at ramme rigtigt i sine forslag, og (2) Hastighed. Det gælder også når en el-installatør skal finde en stikprop eller et kabel. Søgemaskinen er derfor noget der bruges mange kræfter på at optimere når man driver en stor webshop.

Hos ProSave driver vi en stor webshop. Det gør de store grossister også. Da vi samler deres produkter er vi også tilsvarende større, men jeg vil vente med at afsløre hvor meget større, for det vigtige er som nævnt evnen til at svare rigtigt og hurtigt. Vi lavede derfor en lille semi-videnskabelig undersøgelse af hvor meget/lidt spildtid og frustrationer kunderne oplever, når de skal finde en vare hos os og hos 3 af de største grossister.

Resultater

Vi gennemførte i alt 60 søgninger. Resultatet er vist i grafikken over artiklen. Gennemsnitligt var de 3 grossister 3,81 sekunder om at blive færdige med søgningerne, og en enkelt lå konsekvent på 5,4 sekunder. ProSaves gennemsnit var på 0,4 sekunder.

Det er forskel der kan mærkes. Leder man efter en forklaring i datamængder går man forgæves: Med næsten 400.000 unikke varenumre og over 539.000 produktbeskrivelser har vi temmelig præcist dobbelt så mange data at arbejde med, som den største grossist. Det afspejler sig også i søgeresultaterne. ProSave returnerede f.eks. 2.257 varenumre på Fuga-søgningen hvor de andre lå mellem 1.240 og 1.633 varer. Og vi gjorde det på 0,54 sek. hvor de andre i gennemsnit brugte 3,76 sek.

Hvad kan man så bruge det til? Det er oplagt at der spares tid og dermed penge, men det er faktisk ikke den største gevinst. Den store præmie ligger i, at det er behageligt. Ingen frustrationer over at vente. Ingen irritationer over at skulle finde varen hos en anden grossist, hvis den I normalt bruger ikke har den.

Det er derfor vi efterhånden godt tør kalde os “Google for installatører”.

Søgekvaliteten åbner også for, at man bruger værktøjerne i andre sammenhænge end det de ellers er bygget til. For eksempel har vi hørt, at vores søgemaskine også bruges til at finde varer når mester sidder med en lap papir og et varenavn der kun kan aflæses halvt. Hvad er det som skal faktureres og hvad koster den? Vores søgefunktion er SÅ velfungerende, at han nu, i stedet for at forstyrre montøren med et telefonopkald, selv finder det lynhurtigt. Det sparer tid, men fremfor alt er det bekvemt.

Men tag ikke bare vores ord for det. Opret en konto og prøv ProSave - det er aldeles gratis første måned, og der er i øvrigt meget mere at byde på end overlegen søgefunktion.

Sådan gjorde vi

Lad det være sagt med det samme: Det er MEGET sværere at levere god søgeteknologi end de fleste tror, og der er virkelig mange parametre man kan skrue på. Det vi gjorde var:

  • Ryd lokal cache, log ind om natten (færrest brugere) og søg efter “Fuga”
  • Mål hvor lang tid der går fra søgningen starter til siden er færdig med at hente data
  • Nulstil søgesiden og gentag 4 gange
  • Find gennemsnittet af svarhastighederne
  • Gør det samme med “Membrandåse” og et specifikt EAN nummer, “5703302147231” (en stikprop)
  • Gentag proceduren på hver webshop vi ønsker at undersøge

15.02.2018Prosave ApS

Sponseret

ProSave og Minuba i ny integration

01.09.2017Prosave ApS

Sponseret

Dahls digitale rejse

10.08.2017Prosave ApS

Sponseret

Få jeres egen indkøbsapp

02.06.2017Prosave ApS

Sponseret

Video: Hvad kan et indkøbssystem gøre for jer?

Fra beregning til indkøb hos LTECH A/S

31.03.2017Prosave ApS

Sponseret

07.02.2017Prosave ApS

Sponseret

ProSave integration med Kalkia