Lindab Danmark fortsætter bæredygtighedsfokus efter stærkt 2021
Lindabs regnskab for 2021 viser flotte resultater, og virksomheden har ifølge direktøren håndteret de pressede forsyningskæder godt. I 2022 og 2023 er det forventningen, at aktivitetsniveauet fortsat er højt med yderligere fokus på bæredygtighed og digitalisering.
Der bliver fortsat bygget i Danmark samt Tyskland, Norge og Sverige, som er de vigtigste eksportmarkeder for Lindab A/S. Og aktiviteten giver arbejde på Lindabs danske fabrikker.
Virksomheden har netop offentliggjort regnskabet for 2021, og det er lykkedes at øge top- og bundlinje, så Lindab nu har nået en omsætning tæt på en milliard kroner.
”Vi fortsætter vores stabile, sunde fremgang, der afspejler, at der er stor efterspørgsel på byggematerialer generelt. I 2022 er der fortsat stor efterspørgsel, og vi har været rettidige i vores kapacitet og lageropbygning for at have høj leveringssikkerhed og dermed undgå de helt store forsyningsproblemer. Generelt kan vi levere produkter til markedet, og det forventer vi at fortsætte med”, siger Heino Juhl, der er administrerende direktør hos Lindab A/S.
Ifølge direktøren er fremgangen drevet af en række nyere produkter, som for alvor har fået fodfæste i 2021. Det er for eksempel sandwichpaneler, Lindab Kliktag, løsninger til brandsikring af bygninger samt det patenterede Lindab Ultralink. Sidstnævnte produceres i Danmark og eksporteres i stigende omfang til andre af Lindabs markeder i Europa.
LÆS OGSÅ: Månedens udfordring: Tillid og trivsel er nøglen til det gode sanitetssalg
Dokumentation for bæredygtighed
Som andre danske virksomheder arbejder Lindab også mere og mere indgående med bæredygtighed i hverdagen.
”Som virksomhed vil vi gerne bidrage til, at vi samlet set belaster klima og miljø markant mindre. Derfor arbejder vi også aktivt med cirkulære processer, certificeringer og energioptimering i vores produktion”, forklarer Heino Juhl.
”Vi får forespørgsler på og krav om dokumentation for produkternes ressourceforbrug fra vores kunder og samarbejdspartnere. Derfor er det vigtigt for forretningen, at vi intensiverer arbejdet med blandt andet EPD’er, der er produkternes miljøvaredeklarationer”, fortsætter han.
Teknologi er fremtiden
Men fokus på bæredygtighed er ikke det eneste forretningsområde, der er vigtigt for Lindab i disse år. Det er nemlig også blevet vigtigt for byggevareleverandøren at være frontløber i digitaliseringen. Ifølge Heino Juhl er der særligt to årsager, der gør digitalisering særligt attraktiv.
”Først og fremmest efterspørger kunderne intelligente løsninger, der samlet er med til at spare ressourcer og gøre arbejdet nemmere for dem. Netop dér kan teknologien hjælpe os meget. Men yderligere digitalisering og automatisering kommer også vores egen forretning til gode. Vi har brug for løbende at investere i nye, automatiserede maskiner til produktionen, robotteknologi i administrationen samt forbedring af vores ERP og de platforme, der retter sig mod kunderne. Det sikrer en sund udvikling af forretningen og en stærk konkurrenceevne. Der er ingen tvivl om, at vi skal investere massivt for hele tiden at være på digital forkant og bevare vores markedsposition”, forklarer Lindab-direktøren.
LÆS OGSÅ: Nye udfordringer i sanitetsbranchen
Tilfredse medarbejdere bag succes
Great Place to Work har gennem den årlige kulturmåling vurderet Lindab som en af Danmarks Bedste Arbejdspladser de seneste år. Og det glæder naturligvis Heino Juhl.
”Medarbejderne er fundamentet for hele forretningen, og jeg er utrolig stolt over medarbejdernes engagement og motivation, som er med til at sikre Lindab og kunderne succes. Vi oplever som andre virksomheder, at medarbejdere finder andre jobs, og at det kan være vanskeligere end tidligere at rekruttere nye kollegaer. Men netop på grund af arbejdspladsens kvaliteter og ry får vi stadig mange gode ansøgninger, når vi har behov for at udvide”, pointerer Lindab-direktøren.
”Vi ser frem imod et spændende 2022, som helt sikkert kan blive påvirket af flere udefrakommende faktorer. Men vi tror på, at vi kommer styrket igennem selv svære situationer, da vi er så heldige både at have de bedste medarbejdere, fantastiske og loyale kunder samt stærke samarbejdspartnere”, fortsætter han.
Lindab A/S har i 2021 skabt et resultat efter skat på 69 millioner kroner, og selskabet indgår som et datterselskab i Lindab Group, der er børsnoteret på den svenske børs i Stockholm.
-AKJ