Nyt projekt skal skabe bedre indeklima i folkeskolen
Et nyt innovationsprojekt skal sikre et bedre indeklima i flere danske folkeskoler, da det kan forbedre indlæringen hos eleverne betydeligt. Projektet byder på helhedsorienterede løsninger til energirenoveringer.
Hver dag tilbringer mange folkeskoleelever og lærere lang tid i klasselokaler, hvor indeklimaet ikke er optimalt. Det vil et nyt og innovativt projekt nu forsøge at ændre på, og ambitionen er, at resultaterne og erfaringerne skal implementeres på en række danske folkeskoler.
Projektet går under navnet Skolerenovering i en helhed og bliver ledet af Gate 21, som er et partnerskab mellem kommuner, virksomheder og videninstitutioner.
Læs også: Skoler kæmper med indeklimaet
Indeklimaløsninger handler ikke kun om teknik, men i lige så høj grad om adfærd. Det handler om at tænke i kreativ udnyttelse af eksisterende kvadratmeter og om at skabe gode vaner blandt elever og lærere, siger Birgitte Nysom Sandhagen, proces- og udviklingschef hos bygherrerådgiveren Bascon, som er en af de i alt ti samarbejdspartnere.
Attraktive udendørsområder
Tal fra Danmarks Tekniske Universitet viser, at et bedre indeklima kan forbedre elevernes indlæring med 15 procent. En måde at gøre dette på er pudsigt nok at arbejde med de udendørs arealer.
I dag er det frivilligt for udskolingseleverne, om de vil gå udenfor klasselokalet i pauserne. Belastningen af lokalet kan reduceres ved at udtænke nogle attraktive områder udenfor, så eleverne får lyst til at søge ud, fortæller Lærke Andersen, som er ingeniør hos Bascon.
Projektet vil gå til indeklima-problematikken ud fra tre områder, hvis effekt løbende måles: arealudnyttelse og adfærd, interaktion mellem mennesker og teknologi samt teknik med intelligent styring.
Udvalgt forsøgsskole
Skovlunde Skole Nord, som ligger i Ballerup Kommune, er blevet udvalgt som forsøgsskole. Skolen skal dermed danne rammerne for udvikling af drejebogen med forskellige indeklimaløsninger.
Baseret på registreringer af skolens energiforbrug og arealfordeling, brugerinddragelser og indeklimamålinger har vi nu identificeret hvilke udfordringer og behov, der forekommer på skolen i dag. Dem skal vi forsøge at imødekomme på systematisk vis igennem en helhedsorienteret og innovativ tilgang i de kommende løsninger, siger Lærke Andersen.
Læs også: Dårligt indeklima i skolerne rammer indlæringen
Innovationsprojektet finansieres af EUDP (Energiteknologisk Udvikling og Demostrationsprogram), og de ti samarbejdspartnere er følgende: Bascon, SBi, AI, Bjerg og Grøndal, Airmaster, Schneider Electric, Green Building Council, Danmarks Lærerforening, Ballerup Kommune og Gate 21.
Du kan læse mere om projektet her.
- KLZ