Voksende marked for velfærdsteknologi
Velfærdsteknologien har fundet vej til den kommunale sektor, men efterspørgslen på den type teknologi vil ifølge industriel designer Annette Krath Poulsen stige markant i fremtiden. Derimod er velfærdsteknologien på det private wellness-marked endnu i sin vorden.
I samfundet er der en stadig større erkendelse af de samfundsmæssige udfordringer i form af en stor generation af ældre og en lille arbejdsstyrke af yngre borgere til at holde hjulene i sving. Det har bragt arbejdskraftbesparende løsninger og automatiske robotprodukter på banen i den offentlige sektor. Men også i de private hjem, hvor nu- og fremtidens bevidste og ressourcestærke ældre stiller krav om godt design, der både har høj kvalitet, er funktionelt og ser godt ud i boligen, vil efterspørgslen efter velfærdsteknologiske produkter stige, mener industriel designer Annette Krath Poulsen, der gennem en del år har beskæftiget sig med netop dette område. "Nøjes med"-generationen er ved at være væk og afløses af en betydeligt mere krævende generation, uanset om de bor på en institution eller i egen bolig.
Allerede i 2000 satte Annette Krath Poulsen sig for at undersøge udbuddet af teknologiske løsninger, der kunne lette i hverdagen. Både for personer med funktionsnedsættelser og for almindelige mennesker som af magelighedshensyn gerne lader sig aflaste af smart teknologi i hverdagen. Ingen tænker f.eks. over den betydning fjernbetjeningen har som hjælpemiddel for funktionshæmmede, da den er en del af hverdagen for alle, bemærker hun og tænker tilbage:
Dengang førte min research hurtigt til kilder i Japan, hvor hjælpemidler og robotautomatik forenes i innovative løsninger. På det tidspunkt virkede mange af løsningerne uetiske og fremmedgørende. Men nu, godt ti år senere, hvor vi har erkendt, at alternativet kan være at vente 14 dage på et bad, hvis man er plejekrævende borger og bor på en bo-institution, finder vi både menneske-vaskemaskiner og toiletter, som udover at vaske og tørre bagi også er i stand til at monitere sundhedstilstanden og hjælpe med at komme op at stå efter toiletbesøget.
På messer
Annette Krath Poulsen har senest besøgt messer i henholdsvis Japan og Tyskland for at undersøge, hvor stor en hjælp man kan hente gennem velfærdsteknologiske løsninger. Denne interesse hænger sammen med, at AKPDesign de seneste fem år har gennemført en række projekter i offentligt-privat samarbejde netop med det formål at afprøve nye teknologiske løsninger i ældre- og handicapsektoren for at vurdere det potentielle marked og effekten af velfærdsteknologierne.
Der er stort set ingen grænser for, hvad man kan lave af velfærdsteknologiske løsninger. I Tokyo så jeg vaskekabiner til ældre, der i princippet fungerede som en vaskehal til en bil, hvor personen sad på en stol i kabinen og blev sæbet til og spulet og vasket af dysser. Processen sker helt uden deltagelse af andre mennesker/plejepersonale. Der var i samme afdeling en slags vasketunnel, hvor personen kun havde hovedet uden for. Multifunktionelle toiletter var der naturligvis også. Det er faktisk kulturelt betinget, at netop japanerne har kastet sig over udviklingen af toiletter med vaskefunktion, da renlighed (ved hjælp af vand) her altid har haft stor betydning. Toiletterne fås i mange forskellige udgaver, hvilket vi vender tilbage til lidt senere.
Men japanerne er ikke alene, også på en messe i Düsseldorf i Tyskland så hun en meget stor palet, hvad angår velfærdsteknologiske løsninger.
Markedet ligger hos kommunerne
Det store marked for velfærdsteknologi ligger i den kommunale plejesektor, mener Annette Krath Poulsen, der dog også forudser, at nogle private forbrugere vil investere i velfærdsteknologi, inden de bliver aldersprægede, og dermed vil der ske en sammensmeltning af wellness og kommunale ydelser i fremtiden.
Derfor skal installatørerne/rådgiverne være opmærksomme på hele dette marked i forbindelse med såvel nybyggeri som renoveringsprojekter, særligt ved ældre-/plejeboliger. Det er et stort marked, der kun vil vokse de kommende år, siger Annette Krath Poulsen og tilføjer: Men det er samtidig et helt specielt marked, der ikke umiddelbart kan sammenlignes med andre VVS-produkter, da brugerne, hvad enten det er slutbrugerne eller plejepersonalet, skal uddannes indenfor og rådgives om de konkrete løsninger, foruden at det kræver et vist kendskab til de kommunale indkøbsprocedurer for at komme ind på markedet. Se mere om dette i Kommuner er krævende kunder.
Heidi Sigvardt, retail manager i Seniorland, som er ejet af firmaet Zealand Care A/S, der servicerer offentlige institutioner med håndtering, vedligeholdelse og distribution af hjælpemidler til ældre og handicappede borgere, er enig med Annette Krath Poulsen i, at det private marked for +50-borgere endnu ikke er kommet i gang, hvis man taler om multifunktionelle toiletter.
Multifunktionelle toiletter
På wellness-siden ser vi nogle få kunder, men her i Seniorland har det private marked endnu ikke fået øjnene op for de muligheder, som velfærdteknologien kan servicere os brugere med. Jeg tror dog, at folk i fremtiden vil investere i multifunktionelle toiletter, fordi det er forbundet med stor hygiejne og giver en stor følelse af renhed efter toiletbesøg, siger Heidi Sigvardt og uddyber:
Der findes jo mange forskellige modeller i lige så mange prisklasser. Lige fra de helt simple med få funktioner, der sættes oven på et eksisterende toilet, til de væghængte modeller med regulerbar douchevandstemperatur, regulerbar douchestrålestyrke, massagedouche og ladydouche, oscillerende douche, varmlufttørrer, fjernbetjening, lugtudsugningssystem og programmerbare brugerprofiler. Sidstnævnte model fra Geberit ligger på cirka 33.000 kroner. Jeg tror dog, folk vil investere i modeller til 7.000-10.000 kroner, der har flere typer skyl og regulerbar temperatur på både vand og luft. Kombinationen af at bruge douche-funktionen sammen med toiletpapir, synes jeg personlig er at foretrække frem for automatisk tørring, der typisk tager mellem to og tre minutter, siger Heidi Sigvardt med et smil, da hun viser mig rundt på kundetoilettet.
Det her konkrete toilet har en række funktioner, som du kan se af fjernbetjeningen, siger hun og gennemgår dem for mig. Der er en knap til at løfte låget og en til at løfte både låg og toiletbræt og naturligvis til at lukke igen samt stoppe alle funktioner. Der er en allround-vaskefunktion til begge køn med længdejustering af spulearm. Der er vaske-/massagefunktion med regulerbar vandstyrke. En knap til luft. Der er ladydouche og temperaturjustering af luft, vand og toiletsæde, samt mulighed for at programmere det til to personer.
Denne type toiletter kan helt sikkert spare det offentlige for mange mandetimer, uanset om det er på institutioner eller i borgernes egne hjem, og ikke mindst gøre brugerne selvhjulpne og dermed kan de bevare deres værdighed. At det så samtidig tilgodeser det kommunale plejepersonales arbejdsmiljø, må siges at være en positiv sidegevinst. For privatmarkedet vil det i fremtiden både blive en del af wellness-temaet på badeværelset og en løsning på praktiske problemer for folk, der ønsker at bevare værdigheden omkring toiletbesøg så længe som muligt, mener hun.
Nysgerrigheden kan undertiden som ilden være en streng herre. Jeg er nødt til at prøve nogle af det fremviste toilets mange funktioner, inden jeg suser ud af Frederiksbergs lyshav. Tro mig, det er en behagelig oplevelse. Prøv det!