Små og mellemstore grossister tøver med digital udvikling
Ifølge tal fra regeringens Digitale Vækstpanel er mindre og mellemstore byggevaregrossister tilbageholdende, når det kommer til investering i digitale løsninger - det kan i værste fald koste kunder.
Mens nogle af de allerstørste byggevaregrossister er blandt landets førende virksomheder, når det handler om at investere i digitale løsninger, er mange af de små og mellemstore grossister tilbageholdende i IT-kapløbet.
Læs også: Vandmålerne i Jelling bliver digitale
I sidste ende kan det betyde, at de mister kunder:
”Udviklingen har langt fra spredt sig til små og mellemstore byggevaregrossister, og de sparer i stedet på digitale investeringer”, siger Christian Beer, der er direktør og softwareudvikler hos Dynamicweb Software.
Danmark overhalet af lande, der invester i IT og software
Ifølge tal fra regeringens Digitale Vækstpanel går Danmark ikke længere forrest, når det gælder investeringer i IT og software.
De er i stedet blevet overhalet af virksomheder fra lande som Holland, USA og Sverige.
Læs også: Solar gør forretningen mere digital
En af årsagerne til overhalingen er, at mindre og mellemstore virksomheder på tværs af brancher er tilbageholdende, når det kommer til investering inden for nye digitale vækstområder som analyse af kundedata og e-handel til eksport.
Derfor har det Digitale Vækstpanel for nylig offentliggjort 33 anbefalinger til, hvordan man bedre kan udnytte digitalisering. Nogle af disse er nemmere adgang til højtuddannet teknologisk arbejdskraft, bedre afskrivningsregler og digitale testcentre.
Virksomhederne skal vågne op
Ifølge Christian Beer kan anbefalingerne fra det Digitale Vækstpanel imidlertid være ligegyldige, hvis ikke virksomhederne vågner op:
”Jeg oplever, at mindre og mellemstore virksomheder, også blandt byggevaregrossister, spinker og sparer, når det gælder digitale løsninger”, siger han og fortsætter:
”Imens implementerer danske og udenlandske konkurrenter IT-systemer, som bruger data og sensorer til at give hver enkelt kunde en skræddersyet købsoplevelse”, siger han.
Investering i digitalisering skaber kontakt til kunder
Ifølge en redegørelse fra Erhvervsministeriet skaber hver medarbejder i de mest digitaliserede danske virksomheder værdi for omkring 730.000 kroner om året – det er 135.000 kroner mere end hver ansat i de mindst digitaliserede virksomheder.
Hvis en virksomhed vil øge sin omsætning og skabe bedre kontakt til kunderne, vælger den ofte at ansætte en sælger. Men ifølge Christian Beer er det en forældet løsning.
Læs også: Brancheprofilen: Det er vigtigt med en sund og digital udvikling
Christian Beer foreslår, at virksomhederne i stedet bør investere i digitalisering, der kan give mulighed for at differentiere kundeoplevelsen, så den inden for få år kan ansætte fem sælgere i stedet for én:
”Fortsætter de mindre og mellemstore byggevaregrossister med at være tilbageholdende med investeringer i at gøre hele deres platform mere digital, taber de formentlig kapløbet om kunderne”, siger han.
- EL